۱۳۸۸ دی ۲۷, یکشنبه

عشق و وفاداری در شعر پارسی

شاعر میگه:
"اگه این دنیا پر از قشنگیه
پر دل برای (دلبرای؟) شوخ و شنگیه
به کسی چی کار دارم
به کسی چی کار دارم
من تو رو دوست می دارم... "

با نگاهی به اشعار بالا به اهمیت وفاداری و پایبندی در اشعار فارسی پی می بریم. شخصی که حاضر نیست عشقش را با همه قشنگیهای دنیا و حتی شوخ و شنگی هایش عوض کند و مخصوصاً  دو بار اعلام می دارد که به کس دیگری کاری ندارد و تنها او را دوست می دارد. که بیان این دوست داشتن با فعل استمراری نشان از پایداری این عشق دارد.

والبته در جای دیگری اضافه می کند:
عاشقم دوست دارم عاشقم و دوست دارم
جز دل چاک چاک تو سینه هدیه واسه تو ندارم...

عاشق دل چاک چاکش را نثار می کند و صاحب عشقی عظیم می گردد. عشقی پاک و کم  توقع. معشوق از او نه خانه با سونا میخواهد و نه سوناتا!  و تنها شنیدن عاشقم ها و دوستت دارم ها را بسنده کرده است.

آری چنین عشق پاکی پاداشی این چنینی را نیز خواهد داشت.


۱۲ نظر:

  1. میگم شما یه کتاب معنی شعر به روایت مرثا چاپ کن، خیلی فروش میکنه، من که بعد از خوندن این ترجمه و تفسیر شعر کلی به زندگی و آینده امیدوار شدم، دم چنین معشوقی طلا

    پاسخحذف
  2. شوالیه جان الان تو بازار هست. البته ممکنه کمیاب شده باشه.
    آرژنتینیتو عزیز یعنی شما فهمیدی من چی گفتم؟ بسیار عالی :)

    پاسخحذف
  3. "آری چنین عشق پاکی پاداشی این چنینی را نیز خواهد داشت"
    نميشد واسه رسيدن به اين جمله يه شعر ديگه رو انتخاب ميكردي...!!!!؟

    پاسخحذف
  4. فور یو جان مهم جان کلام بود که این شعر بیانش کرد. خدایی وقتی می خوندیش شاد نشدی؟

    پاسخحذف
  5. سلام دوست خوبم
    از این ابیات میشد این نتیجه رو گرفت
    آره
    ولی برای اینکه بخوای به کل ادبیات فارسی بسطش بدی یه کم کم نبود؟
    عنوان رو که دیدم فکر کردم الان قراره 500 صفحه بخونم اومدم دیدم 2 تا شعر کوچولو گذاشتی و همچین نتیجه گیری ای کردی
    راستش رو بخوای تو ادبیات فارسی چون بعد از اسلام بوده همچین چیزی وجود نداره برای اینکه توی اسلام وفاداری معنی نداره و تنها موردی که پیشوایان دینی در اون مورد سر افکنده هستن و حرفی برای گفتن ندارن همینه چون از پیامبر بگیر تا امامان هر کدوم کم کم 20 زن رو داشتن . وفاداری بیشتر به فرهنگ ایرانی ما برمیگرده که متأسفانه از ادبیات اون بعد از حمله اسلام چیز زیادی باقی نمونده .
    فکر کنم زیادی بحث رو جدی کردم . اصلاً هر چی تو بگی . خیلی هم وفادارانه بوده این اشعار



    با درود و سپاس فراوان : شهرام

    پاسخحذف
  6. eshgh chie in harfaro veleshh!eshgho didi salame maro berson bhesh!!

    پاسخحذف
  7. :)) خیلی باحال بود!مرثا جون شعر بیاریم تحلیل می کنی واسمون؟

    پاسخحذف
  8. پری جون تا شعرش چی باشه. ارزش داشته باشه وقت میذارم براش.

    پاسخحذف
  9. میبینم که وقت زیاد داری و بسیار تفکر می کنی.... خوبه فلاسفه بنام هم از همینجا شروع کردن!

    پاسخحذف